Rudý ruský boršč

привет! 

[privjét] = ahoj

Dnes se chci pochlubit a podělit se o moje kuchařské pokusy. Tentokrát jsem začátkem ledna vařila ruskou klasiku - boršč. Z mé zkušenosti existují dva druhy lidí: jedni boršč milují, ti druzí ho nikdy neochutnali. ;) Ke kterému táboru se řadíte vy?
Recept nás čeká níže.
Do začátku upozorním, že tato ruská polévka se vaří vcelku dlouho, takže si na ní vyhraďte volný kus dne. Jak říká naše ruská známá Marina: ,,Vaření boršče je událost, rituál. Měj na něj čas, nalej si k tomu lahev sektu a půjde ti to jako nic." U Mariny se na vaření podílí celá rodina, je to taková jejich stmelovací tradice.

Boršč, jak ho děláme, se skládá ze tří hlavních částí: 1. vývar s masy, 2. kořenová zelenina, 3. zásmažka na konec. (Když jsem ale byla na Ukrajině, je možné najít boršč jen s jedním druhem masa nebo úplně vegetariánský.)

1. vývar s masy


Typický boršč obsahuje tři druhy masa, hovězí (ideálně žebro), vepřové (krkovice) a uzené. Ze všech uděláme klasický silný vývar. Pokud nebudeme mít žebírko s kostí, doporučuji koupit hovězí morkovou kost zvlášť a udělat vývar z ní. Je to podstatná součást pokrmu, tak ho neošiďte! Hlavně žádné bujóny v kostce!! 
K masům přidáme celou neloupanou cibuli, pár kuliček černého pepře, nové koření, sůl a nějakou čerstvou bylinku, ideální je libeček/petržel/tymián. Zvolna probubláváme do měkkosti masa a pěkného tmavého vývaru. Mezitím se vrhneme na krok 2.

2. kořenová zelenina


Můžete si připravit prakticky cokoli, ale určitě: červenou řepu, mrkev, celer, brambory, petržel, hlávkové zelí. Můžou být i fazole. Důležitý je sled, ve kterém je postupně přidáváme do hotového vývaru. Až bude maso měkké, vyjměte ho z hrnce a dejte stranou, budete ho porcovat. Do vývaru dejte: a) celer na kostičky, b) petržel a mrkev na kolečka  -> nechte přejít varem. Následně: c) červená řepa - kostičky a půl množství nastrouhat nahrubo --> zase přejít varem, d) brambory na kostky a nakrouhané zelí. Až budou měkké brambory, je skoro hotovo.

3. zásmažka


Na pánvi zesklovatíme drobně nakrájenou cibuli se slaninou nebo špekem, přidáme malý rajčatový protlak, promícháme, naředíme troškou vývaru a vymačkáme česnek. Promícháme, krátce podusíme.
Úplně nakonec tuto zásmažku přidáme do boršče. Pečlivě promícháme. Dochutíme solí, pepřem, klidně i octem nebo citrónem, dle vlastní chuti. Přidáme čerstvou zelenou petrželku pro hezčí vzhled a je to! 
Podáváme a na talíři zdobíme lžící zakysané smetany.


Mňam, mňam, mňam!

Nebojte, ono to zase není tak hrozné, s tou lahví sektu to jde opravdu lépe! :D Konvertovala jsem alespoň někoho na stranu boršče? Závěrem najdete úplný seznam surovin, ať nic nezapomenete.

Co jste vařili naposledy vy? 
Lu Wild

Suroviny:

- hovězí žebírko / morková kost a hovězí maso
- vepřová krkovice
- uzené
- 2 cibule
- celer
- mrkev
- červená řepa
- brambory
- hlávkové zelí
- kořen petržele + nať
- slanina/špek
- rajský protlak
- česnek
- zakysaná smetana
- nové koření, pepř celý, sůl

P.S. Ptáte se na množství? Přiměřeně. Měl by vzniknout červený vývar, který je hustý pouze přidanými surovinami. 

Komentáře

  1. Mňam! Já bych na toto neměla nervy 😁 Můj "boršč" se skládá z kopy zeleniny narvané společně do hrnce, příležitostně doplněné zbytky hovězího vývaru, zbyl-li nějaký.

    OdpovědětVymazat
  2. nikdy jsem neměla, ale recept vypadá parádně :) jsi šikula, žes to zvládla :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ne, ani teď na něj nemám sebemenší chuť, omlouvám se. :D :D Já nevím, ale moc nepoužívám cibuli, nemám ráda slaninu, ani rajský protlak.. Takové podobné polévky dělával můj táta a nikdy mi nechutnaly. :D Já mám radši krémové polévky jako třeba pórkovou, brokolicovou... :D Joo, sto lidí, sto chutí..

    OdpovědětVymazat
  4. Tak s tím naprosto souhlasím!!! Boršče miluji, všechny! A přítel, tvrdí, že ne, přitom ho nikdy neochutnal. :D ale já miluju vlastně všechno a taky všechno sním. Já jsem takový vděčný strávníček. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Boršč jsem nikdy neměla a upřímně ani nevím, jestli mě láká ;)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  6. Boršč jsem jedla ve školní jídelně. Nevěděla jsem ale, jak se připravuje, proto díky za možnost, podívat se pod pokličku. Je to opravdu svátek, jej připravovat :O
    Já jsem naposledy dělala čínu a myslím, že se povedla :)
    Leník

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkný recept, ale musím se přiznat, že mě tento pokrm nejede, a to jsem ho zkoušela i víckrát :D.

    OdpovědětVymazat
  8. Já mám boršč celkem ráda, u nás ve škole vařili výborný :) Já jsem ho doma ale ještě vařit nezkoušela

    OdpovědětVymazat
  9. Miluju!! :D Mamka ho zrovna předevčírem udělala, mňam :P

    OdpovědětVymazat
  10. tak ja nie som moc veľký fanúšik Boršču, keďže nemám rada tepelne spracované rajčiny radšej si ho nevyberám :) ale určite bol skvelý

    OdpovědětVymazat
  11. Super recept, verím, že chutí skvelo :) Ja som ako menšia jedávala boršč, ale potom mi z neho raz bolo zle a odvtedy ho vôbec nechcem :D :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
  12. Byla často na školním jídelníčku, ale ani zdaleka nebyla tak dobrá, jak dobře vypadá tato. 🙂

    OdpovědětVymazat
  13. Teda, tak do toho bych se asi jen tak nepustila, když už, tak dělám spíš zeleninové, nebo vývar

    OdpovědětVymazat
  14. jsem ta druhá skupina, nikdy jsem ten origoš boršč neměla

    OdpovědětVymazat
  15. Dobrý nápad s tím borščem. Jedla jsem ho i v Rusku., pak i tady a chutnal mi. Ono se to dá trochu i přizpůsobit svému vaření, ale je dobrý. Takže si myslím, že jsem měla origoš boršč a ono je to spíš o zvyku. Hezky jsi to popsala.

    OdpovědětVymazat
  16. Patřím do těch, kteří ho nikdy neochutnali. :D Ale ta zelenina mě na tom neláká.

    OdpovědětVymazat
  17. Já ho tedy nemusím, měla jsem originál a není to pro mě

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  18. Já tohle vůbec ráda nemám. A zrovna nedávno jsme to měli v práci, ale nevypadalo to tak dobře, jako u tebe :-)

    OdpovědětVymazat
  19. борщ из баранины miluji, ale kde vzít toho berana? Dělal jsem jednou borš a mám ho na toprecepty. Byl luxusní. Už jsem manželku několikrát dráždil s tím, že ho udělám znovu, ale nedoznal jsem pochopení. https://www.toprecepty.cz/recept/19277-borsc-z-jeseniku/

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kousky dní