Dědečkovo učení

Můj dědeček pocházel z malého lázeňského města na západě, kde jsem se narodila i já jako nejstarší vnučka. Možná to byl jeden z důvodů, proč jsem bývala i jeho nejmilejší, měla jsem s ním vyměřeno nejvíc času. Už od malička jsem trávila víkendy, volna nebo prázdniny na chalupě ve vedlejší vesnici. Proháněla jsem se po zahradě nahatá, bosá a kolem mě se kolébaly kachničky, kdákaly slepice a bečely ovce z vedlejšího výběhu. Pomáhala jsem babičce s krmením králíků, sbíráním jahod nebo plením záhonků a dědovi naopak se štípáním dřeva, když jsem byla větší. Vstávalo se brzy, nejdřív se obstarala zvířata, pak teprve jsme měli snídani my. Na chalupě se vždycky našla nějaká práce a když bylo u nás zrovna vše hotovo, chodívali jsme k sousedům, kde mě kluci učili lézt na stromy.
Na podzim jsme se vydávali na několik hodin do lesa na houby, vdechovali ten nejčistší vzduch a děda pojmenovával rostliny, upozorňoval mne na stopy zvířat a připomínal mi, že mám mít ke všemu živému úctu.Večery byly tmavé, ale neskutečně útulné. Říkávali jsme tomu "Černá hodinka". Zhasla se všechna světla a my mastili kanastu jen za plápolání a praskání ohně a několika svíček. K tomu jsme popíjeli podmáslí a přikusovali brambory na loupačku, nejlepší jídlo na světě a k tomu nám odbíjely kyvadlové hodiny. Když bylo jasno, ležívali jsme v noci pod hvězdami, svorně mlčeli a jen mlčky sledovali poblikávání cizích světů. Nastal čas spánku, dědeček mne zachumlal pod velikánské duchny, kde jsem se vždycky skoro ztratila. Na dobrou noc mi četl Staré pověsti české, pokaždé jen jeden příběh, který jsem vyposlechla do konce a pak teprve mohla pokojně usnout. Nic mi tenkrát nechybělo, o to se postaral.


Byl to skutečný muž. Statný, s tmavým plnovousem, mozolnatými dlaněmi a hlubokými vráskami budil respekt, ale laskavost měl v očích. Nedokázal se dlouho zlobit a pro ostatní se mohl rozdat. Mně jednou k narozeninám vyrobil houpačku. Ale ne obyčejnou s jendním prkénkem a dvěma provazy, kdepak. Tahle byla jak pro zámeckou paní. Z tmavého dřeva měla sedátko pro dva lidi, včetně opěradla a podložení nohou, aby se člověku nebimbaly nad zemí. Rám z nějakého kovu a umístěna byla v příjemném polostínu ovocných stromů.
Nepotkala jsem zručnějšího a chytřejšího člověka, krom ještě mého táty, ten mu dost konkuruje. Děda pracoval rukama v technické sféře, měl na kontě uznaných několik patentů a když mohl, projektoval a sestrojoval různé tajemné přístroje. Vím, že jsem se pokoušela orientovat v jeho výpočtech a nákresech, samozřejmě marně. Slíbil, že mi je jednou vysvětlí, až budu mít ve škole fyziku. Také mi slíbil, že mi pořídí koníka, výběh bude mít vedle oveček a stáj z bývalého včelína. Babička pak říkala, že to myslel vážně, jen ten čas už neměl...
Zemřel po krátké nemoci, nikdo jsme to nečekali. Musím říct, že až když odešel, všem nám skutečně došlo, jak moc naší rodinu držel pohromadě. Od té doby to šlo od desíti k pěti a nějak jsme se roztříštili.
Věděla jsem, že mě jednou opustí, vždyť mne to učil! Ale nebyla jsem připravená na načasování, ale to nejsme nikdo nikdy.

Mám pocit, že nejužitečnější životní lekce mě naučil právě on. Naučil mě milovat naší zemi, lid i přírodu (i když je někdy drsná), čerstvý vzduch, naučil mě děkovat, nebrat věci jako samozřejmost. Vysvětlil mi, že smrt je součástí života, že bez ní bychom nemohli žít. Pamatuji si, jak říkával, že dokážu všechno. I když jsem jen holka, dodával s úsměvem. Protože jsem jeho holka.

Milý dědečku,
ačkoli už jsem starší a vím, že moje milované brambory na loupačku jsou jen obyčejné brambory vařené ve slupce, podávány horké s máslem, solí a podmáslím, vždycky mi tě budou připomínat. Vždy pro mě budou královským jídlem. Protože s každým soustem se budu vracet zpátky ke kartám, k ohni a našim černým hodinkám. K tobě.
Děkuji, vzpomínám na tebe s úsměvem.

Tvoje nejstarší vnučka.
Lu Wild

TT: Soužití s přírodou

Komentáře

  1. Zabíječka je nic proti hromadné souloži v podkroví!

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné vyznání. Takového dědečka jsem si vždycky přála. Nebo alespoň tátu.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásně napsáno ♥ Měla jsi úžasného dědečka, to je opravdové štěstí :)

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Tak aspoň manžel se povedl, ne...?! :)

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: To jo. A oba kluci taky :). Když potřebuju pofoukat bolístku, tak minimálně jeden z nich nakluše :).

    OdpovědětVymazat
  6. Ono to bývá docela časté, že když odejdou ti nejstarší, tak se najednou zjistí, že to oni tmelili rodinu a bez nich to jde dolů.
    Myslím, že naši dědové by si rozuměli, můj byl podobné nátury co to tak čtu.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: No, vidíš...:)
    Mně se povedl děda a kluci...

    OdpovědětVymazat
  8. To zní jako z pohádky, byl to jistě Dobrý člověk. Kéž by se to dědilo :)

    OdpovědětVymazat
  9. [1]: Tak tento křest mne zatím minul :D[2]: Děkuji.  Taková bych jednou chtěla být.. třeba až budu velká :)[3]: Díky :) Dědečka mám doteď jako modlu.[5]: Děkuji. Hlavně, že se povedli synátorové. Přece jen, ti slibují budoucnost! :)[7]: Je to bohužel opravdu tak.. nikdy už jsme si všichni nebyli tak blízcí. Tak to máš také na dědečka štěstí :)[9]: Doufám, že mi z něj něco utkvělo :)

    OdpovědětVymazat
  10. Krásné, barvité, procítěné. Měla jsem to s dědou podobně.

    OdpovědětVymazat
  11. To je krásné! Na vesnici je nejlépe. Příroda a zvířata na dosah <3. Když jsem byla menší, děda mně a sestře vyprávěl příběhy, které se mu staly. Dnes jsme se bavili o srncích.

    OdpovědětVymazat
  12. To bylo krásné vyprávění :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Je z každé řádky cítit, jak moc jsi měla dědečka ráda. Měla jsem podobného dědu. Je škoda, že už tu nejsou s námi, jenže i smrt je součástí života.

    OdpovědětVymazat
  14. To s těma bramborama na konci mě skoro rozplakalo. Taky jsme je vždy s dědečkem jedli. Bylo to nejkrásnější dětství s ním a babičkou a mrzí mě, že si s ním už nemám co říct, protože mu táhne na devadesát a často je jinde, ale myslím, že "díky" by ho zahralo u srdíčka

    OdpovědětVymazat
  15. Nádherné vyznání. :-D
    Měla jsem štěstí, že jsem měla také dědečky a babičky, na které dodnes s láskou a úctou vzpomínám. Sama jsem babička a svým čtyřem vnoučatům se snažím vštípit lásku k přírodě, ke knihám a ke spoustě památek v naší zemi. Někdy je to dost náročné, ty starší dávají přednost mobilu a počítači, ale snažím se. Snad na mně také někdy v budoucnu vzpomenou.

    OdpovědětVymazat
  16. Tak tenhle článek  mě chytnul za srdce...  jeden dědeček byl podobný tomu tvému. Mám ho moc ráda, ale jednou mě kvůli něčemu zklamal a já k němu musela hledat znovu cestu a asi to už nikdy nebude tak fajn jako dřív. Ale už je to o dost lepší :) No a druhý dědeček byl hrozně hodný, byl dost jiný než ten první dědeček, bohužel před několika měsíci zemřel :( Je to smutné no... Bolí to...

    OdpovědětVymazat
  17. Tak to jsi měla úžasného dědečka. I já mám na oba své dědečky některé pěkné vzpomínky. Ale zároveň to jsou ale také lidé chybující. Ať tak, či tak, starší lidé jsou nositelé inspirace.

    OdpovědětVymazat
  18. zahradacihelna2. dubna 2019 v 11:37

    Vypadá to, že někteří dědečkové byli naklonovaní. Já na svého nedám dopustit. On má největší podíl na tom, jaká jsem a jsem mu za to věčná.

    OdpovědětVymazat
  19. Páni, trochu mě v očích zaštípaly slzy. :) Je to nádherný článek, silný a dojemný. Je krásné mít v životě někoho takového, takového výjimečného, na koho se dá tak krásně vzpomínat. Takovéhle dětství zní nádherně.
    Moc krásný článek.

    OdpovědětVymazat
  20. Hezké vyznání, já jsem už také dědeček (mám dvě vnučky, které ještě nemají ani 3 roky) a doufám, že si je ještě užiju. Co bych si přál, abychom, až ještě trochu vyrostou, společně chodili na turistické výlety, jako jsme chodili se syny. Od 6 let by se daly zvládat i Vysoké Tatry a doufám, že ještě na to budu stačit :).

    OdpovědětVymazat
  21. To je překrásné!! <3 :') Moc pěkně jsi to napsala. Dědeček by měl určitě velkou radost, moct si to tak přečíst (a třeba čte někde z dáli hvězd;))

    OdpovědětVymazat
  22. Milá Lu,tímhle článkem jsi mě naprosto dostala... A dojala...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kousky dní

Rudý ruský boršč