Bloudění s berlemi v posteli

,,Sestřičko, ještěže jdete! Představte si, prosím vás, já jsem se tu nějak ztratila." To na mě volá nešťastný hlas sotva pootevřu dveře. Paní, napůl ležící, napůl visící z postele nastavené do podivných úhlů, na mě zoufale třeští oči.
,,Co teď, proboha?!"
Mírně se usměju, uklidňujícím hlasem ji ujistím, že to spolu zvládneme. Ovladač od postele jí pro jistotu seberu, ono už tak má co dělat sama se sebou. Operovaná kyčel bolí a paní s plnou hlavou zakázaných pohybů se bojí pohnout jen o milimetr. Chvilku to trvá, ale nakonec se podle mých pokynů za důrazného povzbuzování vítězně vysune do postele, srovná se a může si odfrknout.
,,Moc se omlouvám, já jsem tak hrozně nemožná!" omlouvá se, vší tou námahou se pěkně zapotila. Však je to normální, je pár dní po operaci. Ujišťuji ji, že zítra už bude o něco líp. Pak se nadechnu, ovladač od postele vložím do její ruky a znovu, už asi posté, vysvětluji, jak si ji správně nastavit a napolohovat. Přeci jen, unavenému a bolavému pacientovi trvá o dost déle než se zorientuje v množství čudlíků a tlačítek, které upravují polohu postele. Nejen nahoru a dolů, ale polštářní část nahoru dolů, nožní nahoru a dolů, nožní s polštářem nahoru a dolů a ještě to má pojistky, takže to nefunguje, dokud nezmáčknete odjišťovací čudlík. Prostě binec.

Když už pacienti konečně jakžtakž zvládnou zkrotit vlastní postel, chci po nich jakožto fyzioterapeut výkony. Nejdřív potřebuji ty mentální. Seznamuji je se stavem po operaci kolene nebo kyčle, vysvětluji, co můžou očekávat v nebližších hodinách, ukazuji pohyby, které jsou po operaci zakázané. Pacoši už mají někteří celkem načteno, ale ne všechny informace na internetu najdete. Nehledě na to, že číst o tom a pak se dle toho řídit, je taky úplně jiný level. Všechny tyhle věci jim budu po celý týden průběžně opakovat, protože paměť pod práškama na bolest neslouží úplně dokonale. Následuje moje nadšené:
,,No, tak se jdeme posadit!" Po tomto prohlášení pacienti obvykle zblednou, minutku zpracovávají a pak vykoktají: ,,Ale.. ale já jsem jenom den po operaci?!" Načež je ujišťuji, že je mi to známo. Ale v dnešní době je rehabilitace včasná a aktivní. Některým moje přednáška stačí a s odvahou se hrnou do nového úkolu, jiní se i nadále vymlouvají, ale já nepovolím, pokud k tomu není závažný důvod. Ono všichni mají nejprve strach. Já se nedivím, taky bych ho měla. Ale když se s vynaložením těžkého úsilí za mých pokynů poprvé posadí a protáhnou si záda, začínají mi věřit. Vidí pokoj z jiné perspektivy a nepřipadají si už tak marně. Jejich hlava, která říkala, že nemůžou, si začíná uvědomovat, že to zvládli a že bude jen lépe. Třetí den od operace se pokusíme natrénovat stoj a vyzkoušíme si první krůčky o berlích. Tady přichází zase komplikace. Zvlášť ti, kteří vidí berle poprvé v životě, jsou celí zmatení, nožky a hole se jim pletou. Opakujeme tedy básničku: ,,Berle, nemocná, zdravá, berle, nemocná, zdravá, berle..." Když už si pacienti myslí, že už berle zvládají, zase se ztratí, hole lítají na všechny strany. Zastavujeme, napovídám: berle, nemocná, zdravá ... Takhle se spolu na cestě pokojem ztratíme ještě mockrát. Ale nejsou na to sami, kdyžtak se zastavíme, srovnáme a zase se najdeme. Čtvrtý den absolvují sprchu. Teď je zase oříškem zajistit berle proti pádu. Ony jsou to totiž potvory, nedrží opřené na jednom místě, neustále někam kloužou a s břinkotem padají. Pacienti klejí. Zvednu hole a zkoušíme to znovu. Nakonec to jde, ze sprchy vychází jako znovuzrození. To je zlom. Už to bude dobré. Už ani berle se jim při chůzi tolik nepletou pod nohy. Každým krokem se zlepšují. Získávají postupně sebevědomí.

Když se s nimi pak loučím, jsem někdy dojatá tou změnou. Z bolavé, kňouravé hromádky neštěstí prvního dne se vykřešou usměvají lidé, kteří se o sebe sami postarají a věří v lepší zítřky. Čeká je ještě dlouhá cesta a jak jim stále připomínám, musí chtít sami a snažit se. Protože já je můžu zpočátku vzít za ruku a vést je, ale postupně musí přebírat kontrolu nad svým životem, aby se zase mohli plně rozběhnout.
To ale platí o nás všech. Pokud sami nebudeme chtít něco změnit, nepomůže nám ani armáda odborníků. Můžou nám poradit, můžou nám ukázat správný směr, ale začít musíme my, sami v sobě. To za nás nikdo neudělá.

Převezměme zodpovědnost.
Lu Wild

Komentáře

  1. Ďakujem za krásne nahliadnutie do reality tvojej práce. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Krásný příběh plný povzbuzení a víry. Hlavně poslední dvě věty jsou pravdivé. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Moc krásně napsáno. Jsi moc hodná, že takto lidem pomáháš a věříš jim. Jsi tedy sestřička a fyzioterapeutka :)?

    OdpovědětVymazat
  4. Tohle je opravdu smysluplná práce..:)

    OdpovědětVymazat
  5. Zařazuji Tvůj článek do výběru na tema.tydne.blog.czMně se líbí, že píše i o cizích cestách, nejen o té své, která je taky dost těžká..:)

    OdpovědětVymazat
  6. Konečně jsem s Hankou ve shodě...:)

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Četla jsem a taky bych článek odměnila výběrem do TT. Je fajn, že se ozývají sestřičky, které nás dávají po operaci znovu do chodu - a to doslova :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jsem sice "jen" silně slabozraký, ale stejně moc děkuji za tento článek.

    OdpovědětVymazat
  9. Tohle musí byt asi občas složitá práce že? A máš i pacienty kteří se prostě zabední a prostě nechtějí spolupracovat? kteří prostě řeknou že to dělat nebudu, že prostě nechtějí? Jestli si někoho takového měla, jak jsi postupovala?

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Znám takovou. Nechala se ode mne přesvědčit k výměně kolena (mám vyměněné obě), ale po operaci nezačla cvičit a chodí, spíš se bolestivě klátí na dvou franckách. Nebude cvičit, nebude chodit - její zkažený život. A že se ji její sestra snaží vybudit - možná paradoxně žárlí na úspěšné, které cvičily a rozchodily se. Příklad někdy netáhne, no :-(

    OdpovědětVymazat
  11. [1]:Rádo se stalo 😊 Děkuji za přečtení i komentář![2]: Děkuji. Ano, jsou pravdivé, ale málo si to uvědomujeme.[3]: Díky, Leni 😊 Jsem ,,jenom“ fyzioterapeutka, ale pacienti vidí slečnu v bílém, tak všechny oslovují jako sestřičky 😊[4]: Ano a to mě na tom baví. Potřebuji vidět v práci smysl. Děkuji za ocenění výběrem TT, moc si toho vážím.[7]:  Moc děkuji![8]: Já děkuji za jeho přečtení![9]: Každá práce s lidmi je podle mě těžká. Tady je to ještě umocněno tím, že pacienti nejsou úplně psychicky v pořádku kvůli bolesti a prodělaném operačním traumatu, takže mohou být nepříjemnější než obvykle. Samozřejmě, i odmítaví pacienti jsou. V současné práci naštěstí většina chodit v budoucnu chce, už proto absolvovali toto operační řešení, takže je přemlouvat moc nemusím. Ale když se vyskytne někdo, kdo nechce, tak s tím já nic nenadělám (to mi trvalo dlouho než jsem to přestala vnímat jako svoje selhání, jak píše Kitty – jejich rozhodnutí, jejich život.) Řeším to tak, že jsem k lidem hodně upřímná – někdy možná až krutě. Řeknu jim bez příkras hned při prvním setkání, že vím, jak je to hrozně moc bolí a že to taky ještě bolet bude, nebudu jim lhát. Taky jim ale vysvětlím možné důsledky jejich nečinnosti, kdy si zadělávají na mnohem větší problémy než mají teď. Někomu to takto stačí a vzchopí se, u někoho je to na dlouhé lokte, protože to se sebou vzdali. Proto já to s nimi nevzdávám. I když nechtějí cvičit, stejně za nimi přijdu znovu. S některými si třeba jenom povídám, ono i to někdy pomůže překonat pooperační splíny. Těžké to je, ale stojí to za to 😊[11]: Tak takhle daleko jsem to zatím nedotáhla :D  
    [12]: Je to opravdu smutné, že se někdo rozhodne zahodit vlastní kvalitní život – vlastně dobrovolně. Co pak ti chudáci, kteří se už s nějakým postižením narodí a nemají na výběr?

    OdpovědětVymazat
  12. Pěkný článek:) S tím koncem naprosto souzním. Je super, že jsi se podělila o zážitky práce fyzioterapeuta. Zajímavé čtení:) Tak mě to teď uplně nakoplo k tomu, víc psát i o té své (práci:))

    OdpovědětVymazat
  13. To je krásný článek :) Musíš mít velkou trpělivost! Máš skvělý přístup :)

    OdpovědětVymazat
  14. Dost dobrý článek. Líbí se mi to. A obdivuji tě, že máš takovou trpělivost. Já bych to vzdala hned po prvním ne :D

    OdpovědětVymazat
  15. http://luckah.blog.cz/ Tady je můj blog. Budu ráda za recenzi.

    OdpovědětVymazat
  16. Mám kamarádku, jejíž manžel od autohavárie v 36 letech přestal chodit. Zůstal na vozíku a už ho nikdy neopustil. Neměl zájem vstát, chodit, rehabilitovat. Přitom kamarádka je zdravotní a rehabilitační pracovnice, ale nezlomila ho.
    Není to jednoduchá práce, ale člověk musí mít radost, když pacienti odchází po svých. :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Tak to je opravdu moc povedený článek!Tvoji práci opravdu obdivuji, pomáhá lidem a ne vždy to jednoduché. Musí to být práce plná výzev pro tebe i pacienty a nejúžasnější je na konci vidět ten výsledek :)

    OdpovědětVymazat
  18. Děkuji za velmi pěkný článek. Dokud je člověk mladý a zdravý, zpravidla si neuvědomí, kolik nejistoty, strachu a bolesti stojí, postavit se znovu na nohy. A dík za vaši práci.

    OdpovědětVymazat
  19. Sice jsem už byla na praxích, ale projít si celým tímto procesem....zkrátka tu možnost jsem ještě neměla.
    Je ale fakt, že stav mysli je věc strašně složitá. Někteří strašně chtěji, ale nemůžou, jiní se strašně bojí, ale nakonec to zvládnou a jiní strašně nechtějí...a s těmi ani síla nadpozemská nehne.

    OdpovědětVymazat
  20. Ano, člověk musí sám chtít. Jinak nikdo s ním nehne. :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kousky dní

Rudý ruský boršč