První bosé kroky

Poprvé opatrně, ale v terénu!

Chůze je pro člověka nepřirozenějším pohybem, ale my jsme si ji trochu zkazili. Uzavřeli jsme totiž nohu do bot, abychom mohli vybetonovat všechno, co jde. Lidská noha je ale složena ze svalů, které potřebují cítit terén pod nohama. Ďolíky, hrbolky, šišky, kamínky, zkrátka vše, co najdete venku, prospívá nožní klenbě a tím i celému tělu. Když je v háji noha (je tzv. mrtvá, plochá, nevnímavá), blbě se chodí a kotníky mají mnohem těžší práci. Pokud se zvyšují nároky na kotníky, zvýší se i na kolena, kyčle, pánev se proto překlápí do nepřirozené polohy a začnou trpět záda. Ve výsledku trpí celý člověk, chůze mu způsobuje problémy a neskutečně unavuje. Proto se radši vozí v autě, kondička jde ale do háje, člověk roste doširoka a tím se zase zvyšují nároky na klouby, které bolí. Začarovaný kruh.



Proč tedy nezkusíte si na zahradě zout ty pantofle, tenisky nebo co to nosíte? Čeho se bojíte? Že to bolí? Ano. Zpočátku bude kůže na chodidle citlivá, ucítíte každou jehličku. Ale i to se pravidelným tréninkem zlepší a rozhodně to bude bolet míň než by bolelo všechno ostatní. Taky budete mít špinavé nohy, je dobré s tím počítat. Ale špína se dá přeci umýt, to není ta správná výmluva. Někdo se bojí včel nebo vos, je to alergik. Koukejte kam šlapete! Nechoďte tam, kde něco kvete, tím se včelám vyhnete. Mně se třeba nikdy nestalo, že bych šlápla na včelu. Stačít být trošku obezřetný. Dalším argumentem byla klíšťata, je přeci jejich sezóna. Ale vždyť přece nemusíte chodit v půlmetrové trávě bosky! Bohatě to stačí na posekaném trávníku. Nemyslete si, když máte boty, ničemu vám to od klíšťat nepomůže. Na botech se v pohodě ty malé potvůrky udrží, nemějte iluze, a vylezou si po nás, kam budou chtít. Nemáte zahradu? Věřte mi, že dospělý může chodit po trávě klidně někde v parku, ještě lépe někde v lese. Že chodíte po počůrané trávě? Tak doufám, že si necucáte plosky nohou, ale půjdete si je potom přece umýt! Bojíte se nachlazení? Nechoďte v mokré rose, když je ještě zima. Zujte se, když je příjemně teplo a země je vyhřátá od sluníčka. Já třeba běžně chodím bosa do večera, ale už jsem zvyklá. Napadají vás ještě nějaké výmluvy, proč ne? Sem s nimi, ráda vám je vyvrátím :)

Hlavně ale, prosím, nechoďte moc bosi po rovném povrchu! Vyrazit si bosky nebo v barefootech po rovné silnici do krámu nebo do metra, je pitomost. Naopak noha se tím zplošťuje víc, protože se snaží přizpůsobit terénu. To si radši pořiďte kvalitní tenisky, dobré jsou ty s paměťovou pěnou třeba. Zas ať nejsou příliš tvrdé a omezující. Je to věda, to netvrdím. Bude to stát trochu úsilí, no. Jako práce. Ale tělo vám jednou poděkuje.

Ještě zmíním děti. Miminka nemají vyvinutou klenbu nohy, přirozeně se jim postupně dovyvíjí, jak si začínají stoupat. Je nesmysl dávat dětem pevné boty, když se ještě nesnaží postavit a nechodí. Když už chodí, ať trénují bosky na různých površích především doma a opravdu mohou i venku do terénu. Tam je třeba je samozřejmě více ohlídat, jsou rychlé, potvůrky. Ale není to nic neproveditelného. Jakmile začnete chodit delší vzdálenosti po chodnících a asfaltu, pořiďte teprve pevné, kvalitní boty. Ale jinak dítě jakéhokoli věku na zahradě zouvat! Nevím, podle mě prostě větší paráda není.


Je krásně, sluníčko svítí, léto je tady, proto choďme bosi a dělejme něco pro sebe! Nehledě na to, že přírodu pak procítíte opravdu všemi smysly.

Bosá
Lu Wild

P.S: Jedna z fotografií je zapojena do rubriky Fotíme na Téma (anketa vyjde příští týden). To je podle mě super věc! Takže pokud rádi fotíte, neváhejte se zapojit! Podmínky účasti a jak to všechno funguje - TADY. Také můžete samozřejmě hlasovat o tu nejlepší fotografii na minulé téma ,,já a 7 miliard lidí".

Komentáře

  1. Pěkně jsi to napsala, teď už se nemůžu na nic vymlouvat! :) Bosky jsem ještě v přírodě nikdy nešla :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se líbí, jak dokážeš vždycky namontovat článek na TT...:) a nikdy není hloupý ani podbízivý k TT.

    OdpovědětVymazat
  3. Já chodím po zahradě hrozně ráda bosky, hlavně když je teplo tak cítím teplo z kamenů a ono je to i pocitově hrozně příjemný, jak tráva, teplá hlína, kameny a potom studené dlaždice.

    OdpovědětVymazat
  4. :)
    Páni. Moc hezky napsané. A dost mi to otevřelo oči. Přesně takhle by měl článek vypadat tyjo :D
    Já se po zahradě bojím kvůli včelám, že mě píchne do nohy (alergie) :D Kdybych měla jistotu, že to se nestane, bylo by to o něčem jiným. Ale znova, páni, díky za podnět :)

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkné nožičky :-) moc hezký i zajímavý blog,díky za návštěvu a jinak ta liška je moc krásná.;-)

    OdpovědětVymazat
  6. U nás je jeden chlápek, kterého vidím pořád bez bot. Já nevím. Neriskovala bych to. Bydlím ve městě a nikdy člověk neví, na co šlápne..Jinak zajímavé. Někdy to zkusím, ale někde, dke to bude bezpečné - což nevím kde. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Jsem jednou takhle šla a bác klíšťová encefalitida, rok v háji, nedoporučuji

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Díky. To je hrozná škoda, někdy zkus. Nožky budou rády :) Jen se napoprvé dobře dívej, kam šlapeš :)[2]: Toho si moc vážím, děkuji![3]: Souhlasím, je to moc příjemný pocit.[4]: Jé, díky moc! :) Kvůli té alerii chápu obavy. Chce to zkusit někde, kde dobře vidíš pod nohy. Nebo je dobrý alespoň tzv. bosý chodníček, kde se střídají různé povrchy a můžeš ho mít i doma v obýváku :)[5]: Děkuji. No já zrovna mám nohy pěkně křivé :D[6]: Kdo hledá najde. Bezpečná je jakákoli nakrátko posekaná tráva, kde vidíš, kam a na co šlapeš. Ideální je ta zahrádka, kde máš jistotu, že na zem neházíte nebezpečné věci. Ve městě bych to úplně taky nezkoušela.[7]: To je mi líto. Ale myslím si, že jsi nedostala encephalitidu kvůli tomu, že jsi šla bosa. Bylo to proto, že tě kouslo infikované klíště. Jak píšu v článku, boty nezabrání klíštěti ve šplhání po těle. I na nich se může pěkně přidržet a pomalu se plížit až na kůži. To se ti může stát, i když jdeš oblečená, obutá po polní cestě stejně jako v plavkách a bosá na venkovní plovárně. Bohužel. Samozřejmě, když jdu do lesa na houby, vezmu si tenisky, dlouhé kalhoty a nastříkám se repelentem, abych riziko kousnutí klíštětem snížila, ale rozhodně tím úplně nezmizí.

    OdpovědětVymazat
  9. V Praze se bosky chodit nedá, i když..., viděla jsem nedávno v metru muže, který bos byl! Faktem je, že si toho nikdo nevšiml. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Upřímně, já tohle moc nechápu. Chápu eště barefootové boty a tak, ale to chození bosky mě děsí. Jsem alergická na hmyzí bodnutí a na vosu nebo včelu v trávě člověk stoupne snadno. Navíc to, že je člověk někde na louce nebo v lese ještě nevylučuje, že tam nemůže být třeba rozbité sklo nebo jehla. Zkrátka v dnešní době to podle mě není moc "bezpečné" :D Chápu třeba na svojí vlastní zahrádce nebo tak (s repelentem), ale prostě bosky venku bych chodit nemohla. Doma chodím bosky skoro pořád, ale venku ne-e :D

    OdpovědětVymazat
  11. Pěkný článek se zajímavými informacemi, které mě i překvapily. Vzpomínám, že jako děti v družině jsme chodily ven a právě bosý, dnes si to ani už nedokážu představit. Ale přítel se hodně zmiňuje, že teď začneme chodit po zahradě bosý a článek mě k tomu dost nakopl.

    OdpovědětVymazat
  12. Moc hezký článek :)! Souhlasím s tebou, i když bosky chodím jen občas. Budu se snažit více :)

    OdpovědětVymazat
  13. Juu uplně mi bosochození vypadlo z hlavy:) Musím se mu začít zase víc věnovat:) Díky za připomenutí!:)

    OdpovědětVymazat
  14. [9]: V Praze je tolik podivností, že bosí muži v metr jsou slabý odvar :D[10]: Pokud chodíš doma, tak alespoň něco. ale zkus zařadit různé nerovné povrchy.. Nebo ty barefooty -jsou dobré, ale do terénu. Já vím, že to dnes není úplně jednoduché, ale přesto..[11]: Zkuste, vlastní zahrada je na trénink ideální! Dneska si nedokážu představit vzít děti v družině někam bosky, bohužel. Dříve to bylo normální..[13]: Ráda :)

    OdpovědětVymazat
  15. Chodit bosky po městě bych se neodvážila, ale u vody, moře, bazénu, jsem nadšena, že mohu chodit bosa, protože cítím, že je to zdravé. Sice při prvních krůčcích se kroutím jak žížala, ale co člověk nevydrží pro zdraví.
    Děti běhají bosky nejen doma, ale i na pískovišti při příznivém počasí a nijak je to nelimituje. Šťastlivci! I po zahradě se dokáží pohybovat bosky. :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Kdysi jsem bosky chodila, aspoň občas. Dnes bych si netroufla... ale že se chůze naboso doporučuje, jsem četla nejednou. Jen ve městě bych si to nelajzla, ani v parku, a už vůbec ne po chodníku. - Ideální by bylo přírodní koupaliště a chodit kolem vody. Jenže, kolik takových se najdou...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kousky dní

Rudý ruský boršč