Kdo je Černooká?

Ahoj,
jak se máte? Možná stupidní otázka, na druhou stranu nezaškodí.
Po roce přidávám jeden knižní článek, to je tedy síla! Ale není to tím, že jsem nic za rok nepřečetla, přísahám! Vlastně jsem knížek zmákla opravdu hodně, jen nějak nejsem dobrá v psaní knižních,,recenzí" nebo o co se tady vlastně pokouším. Spíš bych tyhle pokusy označila jako online čtenářský deník. Ten mě vždycky docela bavil, takže zpátky na střední! :)

✔ Spisovatel: Anna Musilová
✔ Ilustrátor obálky: Lena Vítová
✔ Žánr: Thriller, Young Adult



✔ Obsah: Viktorie je osmnáctiletá studentka vyrůstající v Praze se sestrou a otcem, která má jednu extrovertní kamarádku a nulový společenský život, což jí ale naprosto vyhovuje. Miluje knihy a nejraději tráví čas právě čtením o samotě u okna. Ale je opravdu tak sama? Krom trýznivých vzpomínek na zemřelou maminku je v její mysli ještě někdo. Ona. Černooká. Viktorie neví, kde se Černooká vzala, ale vždy když se podívá do jejích krutých, tmavých očí, přejede jí po zádech mráz. Co od ní chce? Proč ji trápí? A pak Černooká promluví a svět je náhle ještě horším a temnějším místem.

✔ Doporučení: Z tohoto debutu české autorky jsem měla poněkud smíšené pocity. Nedokázala jsem ji přečíst na jeden zátah, ačkoli je docela tenká. Je plná černých myšlenek a smutku, bezmoci a neschopnosti cokoli dělat. Ano, autorka popsala příznaky klinické deprese velice a to velice pěkně, jestli se to dá vůbec říct o depresi. Ale nějak moc se děj táhl. Přišlo mi, že úvod do příběhu byl hrozně dlouhý a pak se najednou vše důležité seběhlo na posledních pár stránkách. Možná je to spíš tématem, ale několikrát jsem knížku musela úplně až skoro znechuceně odložit a dát si chvíli pauzu. Viktorie se prostě na mě moc ve všem pořád dokola nimrala a tím jí bylo hůř a hůř a to mě štvalo. Na druhou stranu chápu, že nějak tak se člověk s depresivní atakou cítí. Jen to není téma pro mě. Myslím si, že je ale důležité otevírat pro mladou generaci problematiku duševních onemocnění, i když ten konec je už docela přitažený... Mně jednou stačilo, ale třeba moje čtrnáctiletá sestra si ji velmi pochvalovala. Takže cílovou skupinu young adult si asi získala.

✔ Úryvek:
,,Můžeme Nině ukázat, že nejsme ty, za které nás měla. Pomůžu ti v tom. Jen mi věř, pokouším se tě navést na správnou cestu. Kdybys mě jen nechala vzít to do vlastních rukou, divila by ses, co bychom spolu mohly dokázat."
(Str. 213)

Mně se při čtení ještě vybavila moje máma. Ta depresi měla, nejspíš stále má. Nakonec jí přerostla přes hlavu v alkoholismus, ten zas přerostl přes nás. Celá rodina se kvůli tomu rozpadla. Možná i proto ve mně knížka vyvolávala tak negativní pocity. Vzhledem k dědičnosti jak deprese, kterou měla již moje babička, tak alkoholismu, ke kterém zase tíhnul děda (ačkoli u něj nikdy neby potvrzen), mám z těhle věcí strach. Bojím se, že jsem další na řadě. Že skončím jako máma.
Teď, po osmi letech, už jsou časy zase dobré, v podstatě si nemám na co stěžovat. Mám všechno a docela se mi i daří. Ale tenhle strach ve mně zůstal. Někdo se úplně nejvíc na světě bojí pavouků, někdo samoty. Já se nejvíc bojím, že je ve mně něco, proti čemu nedokážu bojovat.


Hm, to jsem to teda zakončila pěkně. No, tak ať tu karanténu ve zdraví přežijeme!
Jakou poslední knihu jste četli? Setkali jste se s nějakou psychickou nemocí ve svém okolí?
Lu Wild
P.S. Vidíte, i tenhle článek dokázala kniha obrátit z pozitivního na totálně beznadějný. To asi dokazuje určitou kvalitu zpracování.

Komentáře

  1. Vypadá to hodně zajímavě, akorát škoda, že je to takové pesimistické, hlavně v této době, to asi moc optimismu nepřidá.
    Já čtu strašně ráda, ale už jsem dlouho nečetla, protože se učím na maturitu. Poslední knížka, kterou jsem přečetla, byla Lolita.

    OdpovědětVymazat
  2. A víš že je to asi taky můj největší strach? Babička měla post laktační psychozu a manio depresi, momentálně je zaléčená, takže by to do ní člověk vůbec neřekl. Takže taky si říkám, jestli se to u mě někdy neprojeví, protože jsem osoba, která by k tomu sklony mohla mít. Já young adult moc nečtu, ale je dobře, že se o takových věcech píše...

    OdpovědětVymazat
  3. Může to být zajímavé, ja momentálně čtu Švejka, dočetla jsem všechny Hobity a pak možná Dekameron :)

    OdpovědětVymazat
  4. Zní to zajímavě,  já osobně jsem to nečetl,  ale jelikož já se hodně zajímám o psychologii, tedy i o duševní onemocnění,  tak mám velkou chuť si to přečíst, protože mi to lépe pomůže vidět člověka trpící depresí, jak to asi vidí.  Já mám rozepsanou podobný příběh,  ale zaměřující se na úzkostnou poruchu.

    OdpovědětVymazat
  5. Knížka vypadá hodně dobře, jak podle popisu, tak i design se mi moc líbí! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je moc zajímavé a myslím si, že psát o knihách něco jako deníček umíš moc hezky :-)
    To z Tvého života mě moc mrzí, když se potom kvůli potížím jednoho člena rodiny rozpadne i zbytek a ovlivní to všechny. Někdy si člověk nedokáže pomoci a aniž by to dělal schválně, tak s tím nedokáže bojovat ale já věřím, že když chceme tak dokážeme zvládnout vše! a věřím ti, že jsi na dobré cestě. Geny sice nějaké máme ale hodně dělá nás každého specifického tím co chceme a kam směřujeme.

    OdpovědětVymazat
  7. Ta obalka je naaadherná :) Kniha mě zaujala, určitě si ji pořídim :)

    OdpovědětVymazat
  8. o této knize jsem slyšela, ale já moc české autory nečtu, takže mne moc neláká :)

    OdpovědětVymazat
  9. [1]: To opravdu nepřidá na náladě, pravda. možná tím, že jsou lidi, který jsou na tom hůř?[2]: To mě mrzí a naprosto chápu, jak se cítíš! No jo, geny se nezapřou.[3]: Švejk je  skvělý, přečetla jsem všechny díly kdysi! Hobiti mi chybí pořád...[4]: Určitě, deprese tam byla popsána fakt dobře![5]: Mě taky zaujala i obálka :)[6]: Děkuji :) Spoléhám v tomhle na sebe, že prostě ty pitomé geny přebiju! Zůstat hlavně pozitivní :)[7]: Že? Opravdu se povedla, její autorka je také češka a moc šikovná![8]: Každému dle vkusu, samozřejmě :)

    OdpovědětVymazat
  10. Zajímavé:) Ale asi bych to teď nedala. Číst o depkách touto formou. Když kouknu na stolek, leží mi úplně nahoře nedočtená kniha O STRACHU - OSHO. Taky docela obtížné čtení. Ale cosi tam pro mě schované bylo:) Člověk ale stejně nějak teď víc touží čerpat pozitivno;) Musím něco vyštráchat:)

    OdpovědětVymazat
  11. Kniha vypadá zajímavě a navíc má moc pěknou obálku. Nějakou novodobou českou knihu jsem už nečetla dlouho (starší české knihy, to ano, můj maturitní seznam je jich plný :D), možná bych to měla napravit.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kousky dní

Rudý ruský boršč