Namazaná peče mazanec

Zdravím!
Nedávno jsem si tu zase stěžovala, že nemám troubu a pořád jím. A prosila jsem o recepty bez trouby.
Dostala jsem tipy na: pomazánky (dělám pravidelně celerovou, avokádovou, vajíčkovou) a raw mrkvový dort (znám jen pečený, tak zkusím). A našla jsem recept na panna cottu, tu určitě zkusím!

Každopádně jsem teď malinko podváděla, vydala jsem se domů do rodného města, kde už troubu máme. Sice jsem tu sama, než vyrazím na chalupu, ale alespoň mám klid na to zaprasit kuchyň za hýkání různorodých písniček. V podělí budou Velikonoce. Když jsem byla malá, slavili jsme je. Máma na tyhle tradice bývala. Nazdobily jsme spolu truhlíky na balkoně, dekorace na stůl v obýváku i v kuchyni, věnec na dveře, umyly okna. Pekly jsme nádivku a beránka, barvily vajíčka v cibuli i v barvách. V neděli večer jsme připravily jednu ošatku s pentlemi, druhou s vajíčky a třetí s čokoládou. Na pondělek jsme vstávali všichni brzy, vlastně mě vždy v osm vyhnal z postele táta s pomlázkou - musel být nutně první! A pak už jsme jen čekaly s mamkou na koledníky a sousedy. A když se nikdo nedíval, ujídala jsem koledníkům z čokoládové ošatky.
Teď už ne. Ne, že bych přestala mít ráda čokoládu, ale už jsem vyrostla a s mámou je to na štíru.
Přesto se každý rok těším na nádivku s kopřivami a mazanec. A letos ho zkouším upéct sama, vlastnoručně. Dole je recept. :)




Suroviny na fotce -> pro kontrolu: hladká mouka, cukr, máslo, mléko, droždí (jestli sušené, tak jeden pytlík; čerstvé 1x kostička), vejce, vanilkový cukr, citronová kůra, (h)rozinky, mandle, muškátový oříšek, sůl

1) Zadělat kvásek: droždí + půl lžíce cukru + lžíce mouky + 100ml vlažného mléka = nechat vzejít na teplém místě cca 10-15 min, dokud se nedělají bublinky a pěna.

Tady už jsou bublinky, ale ještě bych počkala pět minut na pěnu.

2) Mouka + cukry + dva žloutky + špetka soli a muškátového oříšku + rozpuštěné máslo + přilít hotový kvásek. Vařečkou míchat dokud se nespojí, co nejvíc. Pak vyklopit na vál a použít ruce. Já ráda hnětu rukama, co nejdříve to jde, těsto mi pak přijde lépe zadělané, provzdušněné. U mazance se tomu stejně nevyhnete. Hnětu, dokud není těsto spojené, hladké a nelepivé. (Pokud je řídké nebo lepivé, přidám mouku. Pokud se zdá moc těžké a hutné, přidám lžíci mléka.) Těsto má být hutné. Vytvaruju do rádoby bochánku, zapráším ze všech stran moukou, dám do mísy a nechám 1h až hodinu a půl kynout pod utěrkou - zvětší svůj objem o polovinu až celou svou velikost. (Já si šla v mezičase zacvičit hodinou lekci jógy.)


3) Poté vyklepnu těsto zas na vál, vpracuji lžičku citronové kůry (sušené nebo čerstvé), (h)rozinky (dle chuti, recept uvádí 50g) a nasekané nebo plátkované mandle (dle chuti, ale aby mi zbylo na ozdobu). Udělám tentokrát co nejhezčí bochánek, přehodím ho na pečící papír, co je na plechu, potřu bílkem, co mi zbyl. Naříznu uprostřed křížek a zasypu zbylými mandlemi, pak těsto zas odpočívá minimálně hodinu. Zatím rozehřeju horkovzdušnou troubu na 180°C.
4) Po hodině, co se stihnu navečeřet, švihnu plech do trouby a nechám pracovat. Jdu se koukat na seriál, ideální je díl okolo 40 minut dlouhý. Pak na to mrknu. Pootočím, pokud trouba peče nerovnoměrně, vyzkouším špejlí těsto (špejle je po vytažení z těsta čistá - vyndavám, jsou na ní kousky těsta - ještě nechám péct).
5) Nechám do rána vychladnout pod utěrkou. Ráno zasypu moučkovým cukrem a podávám k snídani s máslem a marmeládou. Pro mě jen s máslem.


Dělala jsem letos sama úplně poprvé a za mě dobrý jako. Minimálně na pohled.
Jak jste na tom s kynutými těsty? A Velikonoci?

Již zítra snídající mazanec
Lu Wild

Tipy:
Pokud peče vršek víc a začíná hnědnout moc rychle, přikryju alobalem.
Pokud kvásek nedělá bubliny ani pěnu - vyhodit, začít znovu. Kvásek umřel.
Když máte rum, namočte hrozinky do rumu. Nebo můžete lžíci přilít normálně do těsta.
Mléko - plnotučné je samozřejmě lepší.
K jakémukoli pečení nebo vaření podávám pekaři či kuchaři skleničku vína ke konzumaci!!

Komentáře

  1. Mňam, děláš mi chutě, určitě byl výborný :-)
    Také uklidíme, dáme velikonoční ozdoby, uděláme nějaké jednohubky a samozřejmě vajíčka. Taťka mě také budí s pomlazkou jako první :D

    OdpovědětVymazat
  2. A dneska obzvlast teda...
    btw. mnam dala bych si :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mňam, u nás pekl přítel a měli jsme co dělat, abychom ho hned nesnědli ale zbylo také na snídani :D A dala bych si klidně znova :D  Já jsem pak pekla beránka :)

    OdpovědětVymazat
  4. Máš ho krásný na to, že to byl tvůj první :) Já s kynutým těstem trošku zápasím, vždy očekávám, že nakyne tak, že budu mít hrnečku vař :D ale to asi záleží na druhu kynutého těsta :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadá to moc pěkně :) Mazanec jsem nikdy péct nezkoušela, ale díky tobě to schválně zkusím. I když už je po Velikonocích, kchuti přide stejně když se povede :)

    OdpovědětVymazat
  6. Vypadá moc pěkně, mně se letos také povedl :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Když jsem byla malá, tak jsme taky zdobili vajíčka, květináče.. Beránka ani mazanec jsme nikdy nepekli, beránka nám vždycky dávala babička :) Mrskačku jsem vždycky nesnášela :D Kynuté těsto je láska, skrz domácí pečivo ho dělám obden :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ja som rada že veľká noc je len pár dní. Som slovenka ale už mi lezie krkom šalát, klobásky, šunky, hrudka a také tie tradičné jedlá. Viem si to predstaviť aj bez nich. Ale tento rok som skúšala upiecť vianočku a celkom sa mi podarila. Len je s tým toľko babračky že som rada fakt len za tých pár dní Veľkej noci :D<a href="http://discoveringglam.blogspot.com/2020/04/update-opat-v-tom.html">UPDATE Opäť v tom ! !</a>

    OdpovědětVymazat
  9. Krasavec:) Já letos pouze konzumovala výtvory druhých O:))))))

    OdpovědětVymazat
  10. Vypadá to moc dobře! Bohužel naše mini trouba zvládá jen vybrané pečení a na něco jako mezanec bych si netroufla. Ale těším se, až se jednou přestěhuju a pořídím si normální velkou troubu! To pak bude pečení na úplně jiné úrovni :)

    OdpovědětVymazat
  11. Vyzerá velmi chutne. Ja z kysnutého cesta nič nepečiem. Ale možno sa to raz naučím :)
    To je tak vždy, keď sú doma deti, tak sa tie tradície dodržiavajú, a potom už nie :) aspoň ja to tak vnímam.

    OdpovědětVymazat
  12. Jé mňam mazanec, moc mi chutná a také se u nás doma tradičně peče, vypadá krásně a moc se povedl. :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Ten vyzerá skvelo. Ja som ešte nerobila mazanec.<a href="http://discoveringglam.blogspot.com/2020/04/update-ako-sme-to-oznamili-rodine.html">UPDATE: Ako sme to oznámili rodine?</a>

    OdpovědětVymazat
  14. Ten Kříž je dokonalý, jak se ti povedl? A buď ráda, že čekáš do rána, Moji muži většinou "sežerou jeden za tepla)

    OdpovědětVymazat
  15. Recept přehledný, myslím, že bych to podle toho zvládla i já :-) Akorát jsem furt přemýšlela, a co rum? :-) A nezapomněla jsi :-) A fakt se ti povedl .-)

    OdpovědětVymazat
  16. Vůbec nevypadá, že bys ho pekla poprvé :) Moc se ti povedl :)

    OdpovědětVymazat
  17. To je hezký, jak jste drželi tradice, já to miluju :-) je alespoň na co vzpomínat a vypadá to pak ten domov úplně jinak.
    Tak mazanec jsem sama nikdy nepekla, ale ty ho máš nádherný :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Hned bych si dala, i když Velikonoce jsou pryč..!

    OdpovědětVymazat
  19. Mazanec vypadá opravdu luxusně. Velikonoce jsme podle vzoru manželčiných rodičů slavili honosně s horou jídla. Jako kluci jsme honili děvčata i přes ploty zahrádek a pak je házeli do těch kádí(skruží) na vodu. Od té doby mám upletenou pomlázku z barevné bužírky - tehdy to byl hit a mám ji dodnes.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kousky dní

Rudý ruský boršč