Bezinková šťáva

Zdravím!
Cestou z práce v pošmourném deštivém dni jsem se tak rozhlížela po okolí krajině zahalené šedivým oparem, když jsem zpozorovala bílé fleky v jinak neporušené zeleni. Byly to květy černého bezu, plně rozvinuté a krásné.
My zrovna o víkendu dělali domácí bezinkový sirup právě z těchto květů, ale až právě dnes mě napadlo se podělit a vyzjistit, z čeho všeho dělají domácí mňamky ostatní :)



Na úvod jako botanik amatér musím upozornit na možnost záměny keře Černého bezu za jiný druh - tzv. bez hroznatý (Sambucus racemosa) neboli bez červený. Květy obou bezů vypadají podobně, ne-li stejně. Víte, jak se pozná pravý černý bez? Stačí ulomit kousek živé větvičky a podívat se na její dužinu. Pokud je bílá jako na fotce níže, je to černý bez! Pokud má dužina skořicovou barvu, jedná se právě o bez hroznatý.


Pokud se spletete a uděláte šťávu z toho druhého bezu, nestane se nejspíš nic, ale šťáva každopádně nebude mít typickou bezinkovou chuť. To tak na okraj.

A jak na samotný sirup?
Je třeba nasbírat květy černého bezu, na cca 8 litrů šťávy postačí asi 20 středních květů. Berte jen ty úplně rozvité, opět na fotce níže vidíte květ, který jsem netrhala, protože celá jeho střední část není rozkvetlá. Dalším nepsaným pravidlem je neotrhat všechny květy na keři, vždy nechat nějaké, aby rostlina mohla pokračovat v růstu a my měli zase na příští rok zajištěn přísun květů rostliny. (Toto pravidlo platí při sběru jakékoli byliny!)
Další surovinou jsou citróny nebo pomeranče, na uvedené množství padly 3 citróny. Pak je potřeba samozřejmě voda a cukr, nám stačilo kilo cukru. (Ale záleží na chuti a hustotě, nám stačí spíš svěží a řídký, takže to kilo postačí.)


Květy zbavíme hmyzu, ale neoplachujeme! Vhodíme je do lavoru nebo hrnce, přidáme na kolečka pokrájené citrusy, zalijeme vodou a necháme minimálně 24h louhovat. Druhý den přecedíme přes cedník nebo plátno a výslednou tekutinu šoupneme na sporák. Zahřejeme, ale nevaříme. Postupně přidáváme cukr do jeho úplného rozpuštění. Obvykle se na povrchu kapaliny udělá taková bílá pěna, v tom případě pokračujeme v zahřívání, dokud pěna nezmizí.
No a je hotovo, ještě teplý sirup lijeme do čistých lahví, které hned zavřeme.


Můj tip: Trocha sirupu, čerstvý snítek máty a kolečko čerstvého citronu, led, zalít vodou - výborná osvěžující domácí limonáda na léto!

Děláte také nějaké domácí sirupy, marmelády nebo podobné věci? Jak, z čeho?
Mějte krásné dny!
Lu Wild

Komentáře

  1. děláme také bezinkový sirup :) marmelády jsme dělali dříve teď už ne :)

    OdpovědětVymazat
  2. To musí být lahoda! Udělala jsi mi chutě :D <3

    OdpovědětVymazat
  3. Nikdy jsem doma bezinkovou šťávu či sirup nezkoušela, ale zrovna mám domácí od mámy. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ja som ho ešte nikdy nerobila a nemyslím, že som ho niekedy ochutnala. :) Ale rada by som to po tomto článku zmenila. Vďaka za tip a som rada, že teraz budem vedieť rozoznať dva druhy bezu. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Též děláme bezinkovou šťávu. :) Jinak nově jsem smažila bezinku a udělala z toho takové bezinkové vaječné řízky. Přišel s tím přítel, že je to dobrý, a že by se to mohlo udělat. :D Já osobně teda jen ochutnala, ale kdepak, bezinku stále nemám ráda. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je boží tip. Teď je bez všude cítit a úplně mi připomnělo mamku, když ho dělala. Určitě někdy zkusím podle Tvého receptu. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem si teda myslela, že je to mnohem složitější :D sirupy nedělám, doma to nepijeme, ale v kavárně nebo u babičky nepohrnu :) Já dělám domácí pečený čaj, přesnídávku a švestková a jablečná povidla :)

    OdpovědětVymazat
  8. Bezinkovou šťávu miluju a taky děláme doma! :))

    OdpovědětVymazat
  9. Já vyrábím různé likéry podle rodinných receptů.  Výroba je náročná😊, neboť jedna suravina je destilát.... kvalitní... musí mít sílu jako byliny.

    OdpovědětVymazat
  10. Párkrát jsem ho pomáhala připravovat babičce, u nás doma ho zbožňují, já mu nějak na chuť nepřišla. :)<a href="https://my-serious-zone.blogspot.com/">Lucka z Seriouszone</a>

    OdpovědětVymazat
  11. Bezinkový sirup♥ Letní droga, co zmizí dřív než stačíš říct famfrpál:)

    OdpovědětVymazat
  12. Miluju bezinkové snad úplně vše :D Letos jsem už dělala několik dávek sirupu, koupila jsem si ještě hnědý cukr a chtěla zkusit z něho, ale už se obávám, že žádně květy nenajdu, vždy koukám a už jsou  pryč :/

    OdpovědětVymazat
  13. Mňam, to znie chutne. My žiadne sirupy doma nerobíme, no možno je načase nejaký skúsiť :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kousky dní

Rudý ruský boršč